Jakie jest dziś naturalne środowisko
komunikacyjne dzieci i młodzieży? Bez wątpienia Internet. To tu, w
sieci, uczniowie szukają informacji, inspiracji, wymieniają się
wiadomościami i doświadczeniami. Dlatego tworzymy e-podręczniki. Mają
być odpowiedzią na potrzeby uczniów i wyzwania nowoczesnej, cyfrowej
szkoły.
E-podręczniki to całe środowisko
uczenia się i nauczania. Dadzą możliwość pracy w zespołach i dopasują
się do indywidualnego stylu nauki. Zasoby mogą się dynamicznie zmieniać.
Każdy uczeń i nauczyciel na swoim koncie – profilu będzie mógł gromadzić
własne materiały, dzielić się nimi, tworzyć autorskie wersje
podręcznika.
Czy e-podręczniki zastąpią
tradycyjne, papierowe skrypty? Nie muszą. O ich popularności zdecyduje
uczeń i nauczyciel. Będą pomocą dydaktyczną i narzędziem, uzupełnieniem
lub alternatywą dla dotychczasowych wydawnictw. Nauczyciel sam
zdecyduje, czy sięgnąć po zadania interaktywne na lekcji, zabrać uczniów
w wirtualny spacer po Czarnolesie i Colosseum, wykorzystać zasoby w
formule „odwróconej klasy”, zachęcić do interdyscyplinarnego projektu
badawczego. Może tylko zajrzy do kompendium wiedzy, słownika definicji.
A uczeń w domu sam wyłowi to, co go zaciekawi.
E-podręczniki będą całkowicie
bezpłatne dla wszystkich. Dostępne z dowolnego miejsca o dowolnej porze,
siedem dni w tygodniu. Online i offline – w razie kłopotów z siecią, za
pomocą aplikacji natywnych dla systemów operacyjnych Android, IOS,
Windows. Na komputerach, laptopach, tabletach i smartfonach, czytnikach
e-booków, tablicy interaktywnej.
Chcemy je integrować ze szkolnymi
dziennikami elektronicznymi, platformami e-learningowymi. I będzie można
wydrukować ich treści w wersji PDF, ePUB, ODT.
Ułatwią kształcenie umiejętności i
budowanie wiedzy uczniów poprzez różnorodne formy aktywności i przekazu,
ćwiczenia interaktywne, materiały multimedialne. Dadzą możliwość
tworzenia lekcji interdyscyplinarnych, autorskich nauczycielskich wersji
podręcznika, pracy grupowej, kształcenia indywidualnego.
Wszystkie treści wytworzone dla
e-podręczników zostaną opublikowane na wolnej licencji Creative Commons.
Staramy się ułatwić korzystanie z e-podręczników dzieciom i nauczycielom
niepełnosprawnym, tworzymy udogodnienia. Szykujemy translatory do
wydruku w alfabecie Braille’a.
Planujemy wzbogacanie zbiorów o
kolejne podręczniki, multimedia, rozwijanie treści i funkcjonalności,
wprowadzanie nowych technologii. Będziemy się wsłuchiwać w uwagi i
krytyki, reagować na potrzeby i propozycje. Modyfikować i unowocześniać,
starając się nadążyć za rozwojem technologii i wzrostem oczekiwań
najbardziej wymagającego odbiorcy – ucznia.
|